3 generációval az egészségért

2020 január elsejétől lehetősége van 4 háziorvosi körzetnek, hogy a 3 generációval az egészségért program keretén belül pályázati pénzből különböző szűrővizsgálatokat, előadásokat, foglalkozásokat tartsunk a pácienseink részére.

Az érintett háziorvosok: Dr. Bereczki Beáta, Dr. Borbás Viktor, Dr. Fucskó Csilla, Dr. Kovács Petronella.

A projekt főbb céljai: egészségügyi alapellátás fejlesztése középpontba állítva a helyi szakellátókkal, alapellátás egyéb szereplőivel való szorosabb együttműködést. Feladatunk, hogy szív- és érrendszeri prevenciót, illetve gondozást vállaljunk, a pácienseinket népegészségügyi szűréseken való részvételre biztassuk, a magyar lakosság egészségértését javítsuk, egészséges életmód elősegítését támogassuk, dohányzásról való leszoktatáshoz segítséget nyújtsunk. Kiemelt figyelmet fordítunk a gyermekek körében az egészséges életmód elérésére.

Célzott prevenciós feladatok felnőtt lakosság körében:

1. 40 év feletti páciensek körében prevenciós feladatok megvalósítása:

• részletes anamnézis felállítása

• hypertónia-szűrés otthonába kiadott vérnyomásmérő, szükség esetén 24 órás vérnyomásmérés segítségével

• elhízás szűrés (testsúly, testmagasság, haskörfogat, BMI meghatározás)

• Boka-kar index mérés ( 40-65 év kor között, nagy, ill. igen nagy kardiovaszkuláris kockázatú egyéneknél

• demencia szűrés (55 év felett, órateszt, Mini MSE teszt használatával)

• dohányzás és alkohol abúzus mérése (kérdőív)

• pitvarfibrilláció szűrése (65 év felett)

Kockázati szintnek megfelelő intervenció: a kiszűrteket egyénre szabottan bevonjuk az alábbi programokba:

• mozgásgyógyszer: egyénre szabott megfelelő fizikai aktivitás nagyban javítja a kliensek egészségi állapotát, ezen preventív hatás megkérdőjelezhetetlen, (heti 2 alkalommal)

• dohányzás leszokásának támogatása a krónikus légúti megbetegedések és a tüdő rosszindulatú megbetegedéseinek megelőzése céljából, (12 alkalom)

• táplálkozási tanácsadás: dietetikus bevonásával csoportos előadások formájában kerül sor, (6 alkalom) , védőnők által tartott előadás obesitas témakörben, 6 alkalommal.

• alkoholfogyasztás megelőzésének és leszokásának támogatása (12 alkalom)

• gyógyszeres intervenció, a labor célértékek optimális elérésének kitűzése, forszírozása a gyógyszerek által, kockázati szintnek megfelelő gyógyszeres terápia módosítása szükség esetén,

• pszichológus bevonásával stressz kezelés és szenvedélybetegségek témakörében, csoportos előadások megtartása, (2+2 alkalom)

• endokrinológus által tartott előadás (4 alkalom), az inzulin terápiára beállított, sportos életmódot élőknek, inzulinos és nem inzulinos cukorbetegek terápiás tanácsadása,

• demencia kockázatának csökkentése, figyelem felhívó előadások (2 alkalom) szervezése, a kognitív funkciók hanyatlásának megelőzése céljából, 55 éves kor fölött, korai deficitszűrés végzése,

• a méhnyakrák megbetegedés és annak prevenciójával kapcsolatban, előadások tartása (3 alkalom), betegeink körében.

Érbetegségek szempontjából veszélyeztetettek körében szűrési feladatokat végzünk, kiszűrt betegek gyógyszeres terápiáját optimazilva, angiológiára irányítva, életmód változtatást támogatva.

A pályázat során, ill. meglévő orvostechnikai eszközöket dokumentáltan alkalmazzunk a munkánk során kihasználva a telemedicinás lehetőségeket.

A nagy kockázatú betegeknél következményes szervkárosodások megelőzése érdekében végzünk vizsgálatokat (ABPM, BKI, Holter EKG, TTEKG, demenciateszt). A betegeket gondozásba vesszük. Szükség esetén kardiológiai, angiológiai konziliumot indikálunk.

A népegészségügyi szűrővizsgálatokon (méhnyak-, emlő-, vastagbél-szűrés) való részvétel népszerűsítése kiemelt részfeladatunk.

A 18 éven felüliek egészségértésének felmérése kérdőív kitöltésével mérjük, ennek fejlesztését csoportos előadás, személyes tájékoztatás, önsegítő anyagok, weboldalak ajánlásával kívánjuk elérni.

Stressz kezelés és szenvedélybetegségek témakörében pszichológus bevonásával szervezünk előadásokat és kiscsoportos foglalkozásokat 4 alkalommal. A program időtartama alatt két csoport 5-5 alkalommal stresszkezelő foglalkozásokon vesz részt

40 év feletti páciensek Sheffield FRAX kérdőív kitöltését vállaljuk, pozitív esetben reumatológiára irányítjuk.

Hepatitis szűrést a szakma szabályai szerinti veszélyeztetettek körében, kérdőív alapján, a kiemelteket infektológiára utaljuk

Légúti allergiás betegek szűrése és gondozásának javítása. Kérdőíves anamnézis felvétel, szűrés értékelése, szükség esetén spirometriás vizsgálat, szakellátásra irányítás.

E

Életmódváltást segítő szakemberek bevonása: a helyi szakrendelő szakorvosai, 1 fő gyógytornász, 1 fő klinikai szakpszichológus, 1 fő dietetikus, 1 fő diabetológus, 1 fő szülész-nőgyógyász, 1 fő neurológus, MSc ápoló.

Program keretén belül lehetővé vált egy MSC ápoló bevonására is. Feladatai közé tartozik az ápolók koordinálása, preventív szemlélet átadása, szakmai segítségnyújtás, csoportos betegoktatás, egyéb adminisztrációs feladatok.

Melanóma szűrési feladatokat is végzünk pácienseink körében

A megvásárolt eszközök segítségével megvalósíthatóvá válik a telemedicinás szolgáltatás nagyarányú fejlesztése , amellyel mind a helyi lakosok, illetve a gondozást-szűrést végző szakemberek is nyernek.